RADNI pytają. MIASTO odpowiada. Podczas ostatnie sesji rady Miejskiej Ostrowa radny Piotr Lepka złożył interpelacje w sprawie nadzoru właścicielskiego wobec Ostrowskiego Zakładu Ciepłowniczego.
Jak czytamy w złożonej w dniu 22 czerwca interpelacji przez radnego Piotra Lepkę – „Ostrowski Zakład Ciepłowniczy SA to spółka komunalna naszego miasta, która jesienią ubiegłego roku obchodziła w sposób bezobjawowy jubileusz 25-lecia powstania. Jest to spółka, która przez lata przyzwyczaiła władze miasta i samą siebie do tego, że funkcjonuje w roli kury znoszącej złote jajka i która przywykła do bycia traktowaną przez władze komunalnego holdingu jako krowa dojna i etatowy paśnik.
Wyzwania z jakimi przyszło się zmierzyć sektorowi wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w sposób szczególny te związane z bardzo kosztownym uczestnictwem w systemie handlu uprawnieniami do emisji CO2, były w dużym stopniu do przewidzenia. Radykalnie topniejące bezpłatne przydziały uprawnień do emisji dla instalacji objętych systemem to fakt znany jeszcze z trzeciego okresu rozliczeniowego EU-ETS a więc lat 2013-2020. Dalsze ograniczenia przydziałów na przyszłe lata funkcjonowania systemu oraz prognozy liniowego wzrostu wartości uprawnień do emisji CO2 z roku na rok to wiedza, która była dostępna wszystkim uczestnikom rynku i szeroko prezentowana.
Tymczasem w mieście Ostrowie Wielkopolskim w ostatnich latach nie bacząc na zmieniającą się radykalnie perspektywę, w ramach realizowanego nadzoru właścicielskiego nad spółkami (a może bardziej w efekcie jego braku?) wobec OZC SA serwowano sprawdzoną metodę dziel i rządź w formule „zabieraj co inni wypracowali, przejadaj i trwaj na koszt społeczeństwa”.”
Do interpelacji załączona została tabela przedstawiająca jaki zysk w latach 2017 – 2020 wypracował Ostrowski Zakład Ciepłowniczy i na co został on przeznaczony:

Jak zauważa radny i jak wynika z tego zestawienia „niemal 14-milionowy zysk wypracowany przez spółkę za lata 2017-2020 został w lwiej części (98,4%) przeznaczony na dywidendy. Do kasy CRK SA trafiła kwota przekraczająca 7 milionów złotych (7.059 tys. zł) a niewiele niższa pula (6.727 tys. zł) trafiła do kieszeni zagranicznego udziałowca.”
W związku z tym radny Piotr Lepka zadał następujące pytania:
- Na jakie cele została przeznaczona kwota ponad 7 milionów złotych pobrana w formie dywidendy przez CRK SA za lata 2017-2020?
- Jaka część tej kwoty została wykorzystana a jaka pozostaje na koncie spółki CRK SA i jakie jest jej przeznaczenie?
- Kto zdecydował o tym, że spółka OZC SA została niemal w całości (98,4%) pozbawiona wypracowanego przez siebie blisko 14-milionowego zysku na przestrzeni ostatnich 4 dochodowych lat 2017-2020?
- W jaki sposób władze naszego miasta realizowały nadzór właścicielski nad spółką OZC SA w latach 2018-2021 w kontekście dbałości o interes ekonomiczny mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego jako odbiorców usług OZC SA?
- W jaki sposób władze naszego miasta realizowały nadzór właścicielski nad spółką OZC SA w latach 2018-2021 w kontekście dbałości o dalsze funkcjonowanie spółki (plany inwestycyjne, możliwość wcześniejszego zakupu uprawnień do emisji CO2)?
W udzielonej odpowiedzi przez Urząd Miejski w Ostrowie, możemy przeczytać – „Spółka Centrum Rozwoju Komunalnego S.A., jako podmiot dominujący w Grupie Kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego posiada w spółkach prawa handlowego wchodzących w jej skład odpowiednio akcje i udziały. Prawo do dywidendy jest najważniejszym prawem majątkowym akcjonariusza lub wspólnika spółki, wynikającym z przepisów prawa. Prawo to może być zrealizowane, jeżeli spółka w danym roku obrotowym wypracowała zysk i Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, czy też Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę, jaką jego część przeznaczy na wypłatę dywidendy, co miało miejsce w Ostrowskim Zakładzie Ciepłowniczym S.A. w latach 2017 – 2020. Taki sposób podziału zysku jest zgodny z długoterminową polityką spółki Centrum Rozwoju Komunalnego S.A., stojącej na czele ostrowskiego holdingu. Mając na uwadze zadania i cele Spółki określone w Statucie, plany i zamierzenia zawarte we wdrażanej „Strategii Centrum Rozwoju Komunalnego S.A. na lata 2020 – 2025” oraz potrzeby inwestycyjne Grupy Kapitałowej, taki podział uznaje się za zasadny. Spółka systematycznie kumuluje środki finansowe na rzecz przyszłych potrzeb, zadań i inwestycji.
Dlatego też jak czytamy dalej w udzielonej odpowiedzi na interpelację – Pobrana w latach 2017 – 2020 dywidenda w znaczącym stopniu (tj. kwota 5 mln zł) została wykorzystana na rzecz spółki Ostrowski Zakład Ciepłowniczy S.A. poprzez dofinansowanie w formie pożyczki.
Niestety w udzielonej odpowiedzi brakuje informacji, na jaki okres pożyczka była udzielona, czy została już spłacona oraz z jakim oprocentowaniem.
Ponadto jak zaznacza Urząd Miejski w udzielonej odpowiedzi – „Spółka Centrum Rozwoju Komunalnego S.A. jako podmiot dominujący w Grupie Kapitałowej sprawuje nadzór właścicielski nad wszystkimi spółkami z sektora komunalnego w Ostrowie Wielkopolskim, w tym nad spółką Ostrowski Zakład Ciepłowniczy S.A., wspierając wspólne przedsięwzięcia w sferze komunalnej. Dynamiczna i dotychczas niespotykana sytuacja na europejskim rynku gazu skutkuje jego wysokimi cenami oraz rosnącymi kosztami jego pozyskania. Rekordowe ceny energii elektrycznej i gazu ziemnego przekładają się na znaczące koszty branży ciepłowniczej. Polityka taryfowa regulowana przez URE w przypadku spółki Ostrowski Zakład Ciepłowniczy S.A. nie pozwala na szybką reakcję w odpowiedzi na rosnące ceny paliw czy certyfikatów do emisji CO2. Duże odsunięcie w czasie próby odzyskania środków zaangażowanych w wytworzenie sieciowego ciepła, czy dostarczenie energii lub innych usług komunalnych poprzez zmianę cen usług wpływa niekorzystnie na kondycję finansową Spółki. Stąd decyzja Akcjonariusza o dofinansowaniu Spółki zależnej.
Spółka Centrum Rozwoju Komunalnego S.A. jako podmiot dominujący w Grupie, pełni również rolę bufora bezpieczeństwa dla wszystkich spółek wchodzących w jej skład, które w razie potrzeby korzystają z możliwości uzyskania poręczeń niezbędnych do prowadzonych działalności statutowych.
Mając powyższe na względzie, uzasadnieniem takiego postępowania spółki Centrum Rozwoju Komunalnego S.A. jest również zabezpieczenie długoterminowego interesu Akcjonariusza Spółki tj. Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski oraz kontynuacja strategii Spółki, której zamiarem jest przeznaczanie zysków na budowanie długoterminowej wartości dla Akcjonariusza poprzez reinwestowanie ich zgodnie z potrzebami w sektor komunalny.”
Ponadto jak informują władze miasta Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski nie jest akcjonariuszem spółki Ostrowski Zakład Ciepłowniczy S.A. wobec powyższego nie jest podmiotem uprawnionym do wykonywania praw z akcji. Akcjonariuszem większościowym spółki Ostrowski Zakład Ciepłowniczy S.A. jest spółka Centrum Rozwoju Komunalnego S.A., która w granicach określonych prawem uprawniona jest do sprawowania nadzoru właścicielskiego.
Zobacz również: Ostrowska spalarnia odpadów. Urząd Miejski: Zdanie mieszkańców w tej kwestii będzie kluczowe
Zasadniczo spólka powinna byc non profit. Byc moze Francuzi, kupując od Szwedów udzialy, zastrzegli, ze ” dywidenda musi byc „.
Niezłe jaja. Miasto nie jest udziałowcem 51% akcji OZC tylko holdikom zwany cyrkiem. Ale miasto ma 100% udziałów w holdikomie. Czyli może w każdej chwili wziąć za twarz prezesa holdikomu i zrobić jak uważa. Miasto czyli prezydent. Jak trzeba to się tak robi, a jak trzeba się ukryć, to prezydent udaje, że on nic nie może. Krótka piłka, dywidenda była wpisana w budżet miasta, ale Ziólkowski się dogadał i z prezydentem i ja zabral na potrzeby holdikomu. Mimo, że była już wpisana w uchwalony budżet. Bez zgody prezydenta nie miałby szans. Tak to kombinują w mieście spółki z prezydentem. A dzisiaj OZC leży i kwiczy. No to jeszcze może napiszcie, jak to co miesiąc miejskie spółki zrzucają się na jedną CRK Energia, żeby miała kasę na wypłaty dla prezesa i sekretarkę? A miała przynosić dużą kasę. A niejaki Kostka jeździ po Polsce i się wychwala polityką energetyczną miasta. A to jedna wielka lipa.