Dzisiaj przed ostrowskim ratuszem podczas konferencji prasowej senator Ewa Matecka oraz poseł Mariusz Witczak poruszyli kwestie budowy Kolei Dużych Prędkości i zaniechania ich budowy na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej w ramach wcześniejszych założeń czyli tzw. Y.

– Ta koncepcja Kolei Dużych Prędkości, która zakładała kształt tak zwanego Y była o tyle lepszym rozwiązaniem, ponieważ znakomicie komunikowało tak duże aglomeracje jak Aglomeracja Kalisko-Ostrowska, Poznań, Wrocław – mówiła podczas konferencji prasowej senator Ewa Matecka i jak kontynuowała – Kluczowym punktem przesiadkowym w tym rozwiązaniu, miały być okolice pomiędzy Ostrowem, a Kaliszem.

Ponadto jak zaznaczyła Ewa Matecka wydano już na ten wariant środki unijne, przeprowadzono konsultacje, a właśnie ten wariant z głównych przystankiem pomiędzy Ostrowem a Kaliszem wybrany został jako wariant optymalny ze względów logistycznych, ekonomicznych. Dodatkowo to rozwiązanie włączało 400 tysięczną Aglomeracje Kalisko-Ostrowską do rozwoju Kolei Dużych Prędkości.

– Ten tak zwany Y, który był lokalizowany pomiędzy Kaliszem, a Ostrowem obsługiwał nasza aglomeracje i w kategoriach gospodarczych był ekwiwalentem takiego małego lotniska. Dawał możliwości podróżowania do Warszawy, Poznania oraz Wrocławia i był wpisany w międzynarodowe, europejskie kolejowe szlaki komunikacyjne – mówił poseł Mariusz Witczak.

Jak kontynuował Mariusz Witczak ta inwestycja jest bardzo istotna w kategoriach podniesienia jakości szybkiego transportu kolejowego. Ma ona być uzupełnieniem dotychczasowego transportu kolejowego i ten obecny transport kolejowy musi być rozwijany.

– Dla biznesu, dla rozwoju gospodarczego jest to niezwykle prestiżowa inwestycja, jeżeli jest ona rozpatrywana w kategorii węzła komunikacyjnego lokowanego w ramach Aglomeracji Kalisko Ostrowskiej – mówi Mariusz Witczaki jak dodał. – PIS zmienił plany, przeniósł w kierunku Sieradza tak istotny węzeł komunikacyjny na którym nam zależy. Tutaj planuje nam zrobienie tylko kierunku do Poznania i Warszawy. Jesteśmy wykluczeni z tego kierunku południowego. Trzeba się jednak liczyć z tym, gdyż są różne pomysły na lokalizację czy przebieg tej trasy i nie mamy żadnych gwarancji, że ten pociąg będzie się tu zatrzymywał. Nie mamy tej gwarancji, gdyż przestajemy być istotnym węzłem komunikacyjnym.

Senator Ewa Matecka oraz poseł Mariusz Witczak

Wcześniej wariant czyli tzw. Y gwarantował jak mówił poseł Witczak, że pociąg by się zatrzymywał.

– Druga sprawa jest taka, że przebieg tej trasy według projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego budzi szalone kontrowersje. To jest bardzo demolujący przestrzeń życiowa przebieg. Organizują się obywatele w różnych miejscowościach, są spotkania, konsultacje, ludzie się buntują. Jak się okazuje ta trasa wyburza bardzo dużo nieruchomości na swojej trasie – mówi poseł Witczak i jak dodał – Trzy warianty które są przedstawione przecinają Skalmierzyce czy tereny wokół Skalmierzyc i biegną takimi korytarzami, które wymagają bardzo dużo wyburzeń. Jak znamy PIS i ich nieudolność w realizacji wielu projektów, to tymi projektami PIS zagwarantował strach, popłoch, stres wielu Polskim rodzinom z powiedziałbym taka marną perspektywą, że ta inwestycja będzie w ogóle zrealizowana.

Ponadto jak zaznaczył poseł Witczak nie wiadomo również czy znajdą się środki na realizację tej inwestycji, gdyż nie mamy środków unijnych, a nie wiadomo jak ewentualne pozyskane środki będą wykorzystane. Pierwszy projekt tzw. Y opierał się na pozyskiwaniu środków unijnych i może ten projekt liczyć na dofinansowanie unijne.

Na koniec Mariusz Witczak zaapelował do parlamentarzystów PIS-u – żeby się z tego szkodliwego przebiegu trasy wycofać. Nie straszyć ludzi i wrócić do rozwiązań, które były już częściowo konsultowane i na które można uzyskać środki unijne.


Obecnie odbywają się spotkania konsultacyjne organizowane m.in przez inwestora Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. z mieszkańcami i w naszym regionie planowane są w następujących dniach:

  • w środę 14 września o godzinie 18.00 w Hali Ośrodka Sportu, Rehabilitacji i Rekreacji w Kaliszu przy ul. Łódzkiej 29
  • w środę 21 września godz. 16.30 – Dobrzyca – Gminne Centrum Kultury, ul. Koźmińska 10, Dobrzyca
  • w czwartek 22 września godz. 19.30 – Pleszew – Hala Sportowa – ZSP Nr 3, ul. Bolesława Krzywoustego 4, Pleszew
  • w piątek 23 września godz. 19.30 – Nowe Skalmierzyce – Ochotnicza Straż Pożarna w Boczkowie, ul. Strażacka 4, Boczków
  • w poniedziałek 26 września godz. 17.00 – Jarocin – Jarociński Ośrodek Kultury, Plac Festiwalu Muzyki Rockowej 1, Jarocin

Mapa przedstawiająca 4 warianty przebiegu planowanego odcinka linii kolejowej nr 85 Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań.

Link do interaktywnych map dla poszczególnych wariantów przebiegu linii kolejowej NR 85 SIERADZ – KALISZ – PLESZEW – POZNAŃ, gdzie dokładnie widać, które nieruchomości będą musiały być wyburzone w zależności od wybranego ostatecznie wariantu.

https://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/stes-sieradz-kalisz-pleszew-poznan




Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy. Dodaj swój....
Inline Feedbacks
View all comments