Policjanci apelują o ostrożność w związku z nową metodą oszustw na pracownika banku, mające na w celu uzyskanie dostępu do kont bankowych.
Na Policję zgłosiła się 35-letnia mieszkanka Ostrzeszowa, która oświadczyła, że odebrała połączenie telefoniczne z numeru banku Santander od osoby, która przedstawiła się jako pracownik działu bezpieczeństwa tego banku. Mężczyzna ten znał imię i nazwisko kobiety.
W rozmowie z nią oświadczył, że doszło do próby przechwycenia środków z jej konta, w związku z tym musi ona zainstalować na swoim telefonie wskazaną przez niego aplikację. Kobieta poinformowała rozmówcę, że posiada na swoim telefonie zainstalowaną już wcześniej aplikację banku Santander. Jednak z uwagi na fakt, że nie była to aplikacja wskazana przez rzekomego pracownika banku, zainstalowała ją krok po kroku zgodnie ze wskazówkami mężczyzny, który jednocześnie instruował co kobieta ma robić w pobranej aplikacji.
W pewnym momencie do telefonu podał inną osobę, która posiadała wschodni akcent. Osoba ta nakazała zalogowanie się do strony banku za pośrednictwem komputera. Jednocześnie w pobranej aplikacji pojawił się komunikat o tym, że rozmówczyni ma zgłosić próbę oszustwa na Policji. Kobieta miała napisać taką wiadomość, co wzbudziło jej obawy i w tym momencie rozmowa telefoniczna została przez nią zakończona.
Kobieta niezwłocznie odinstalowała aplikacje, które nakazano jej pobrać na telefon. Nazwa jednej z ich to: TeamViever QuickSupport i jest to aplikacja umożliwiająca zdalny dostęp do komputera innym osobom, a następnie skonsultowała całą sytuację z członkiem swojej rodziny, który jest pracownikiem banku. Osoba ta potwierdziła, że pracownicy banku nigdy nie dzwonią do swoich klientów z prośbą o instalację jakichkolwiek aplikacji.
Namawianie do zainstalowania aplikacji przestępcy wykorzystują m.in. podając się tzw. „brokerów” inwestycyjnych – pracowników firm zajmujących się pośrednictwem i doradztwem inwestycyjnym. Oszuści po dokonaniu zakupu kryptowaluty dla osoby zainteresowanej po krótkim czasie dzwonią do niej i informują o tym, że wartość inwestycji wzrosła kilkukrotnie i aby odebrać zyski należy między innymi zainstalować na komputerze lub telefonie specjalną aplikację dającą możliwość automatyzacji operacji związanej z kupnem i sprzedażą kryptowaluty. W taki sposób przejmują dane do urządzenia i wykorzystują zapisane na nich hasła, w tym również te do bankowości internetowej.
Zobacz również: Ta historia na szczęście zakończyła się szczęśliwie. Policjanci odzyskali pieniądze oszukanej seniorki