Dzielnicowy Komisariatu Policji w Odolanowie spotkał się w poniedziałek z uczestnikami letnich półkolonii. Było to kolejne spotkanie przeprowadzone w ramach kampanii pn. „Narkotyki i dopalacze zabijają”, której hasło brzmi „Szkoda Ciebie na takie patoklimaty”.

 

Tematem przeprowadzonej prelekcji były między innymi zagadnienia związane z bezpieczeństwem w okresie wakacyjnym. Asp. Grzegorz Graf podczas spotkania chciał uświadomić również dzieci i młodzież jak niebezpieczne może być zażywanie dopalaczy. Rozmawiał o zagrożeniach, jakie niosą za sobą tego rodzaju używki.

Przypominamy, że dopalacze to poważne zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i życia! To substancje działające na ośrodkowy układ nerwowy, wpływające negatywnie na pracę mózgu.

Mają postać tabletek, proszków, mieszanin ziół, suszu, kadzidełek, czy naklejek tzw. „tatuaży”. Sprzedawane są w sklepach lub przez Internet pod nazwą artykułów kolekcjonerskich, często z umieszczonym komunikatem „Produkt nie do spożycia”.

Niebezpieczeństwo ich zażywania wynika z faktu, że ich skład chemiczny nie jest znany, może podlegać wahaniom i modyfikacjom. Nigdy nie wiadomo, jak po ich zażyciu zareaguje konkretny organizm.

 

Na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica /opiekuna:

– ​wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt);
– ​złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja;
– ​stany euforyczne, gadatliwość a następnie otępienie i apatia;
– ​zmiana nawyków żywieniowych – brak apetytu lub objadanie się;
– ​kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen;
– ​próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki;
– ​nieuzasadnione ataki złości, agresji;
– ​wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby;
– ​wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego;
– ​pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp.;
– ​zmiana zapachu ciała.

 

Do najczęściej spotykanych skutków pojawiających się w trakcie i po zażyciu tzw. dopalaczy możemy zaliczyć:

– ​bóle głowy, migrena;
– ​kołatanie serca (przyspieszone tętno często sięgające 200, duszności, ból w klatce piersiowej;
– ​agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk;
– ​nudności, wymioty, biegunka;
– ​zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji;
– ​reakcje alergiczne;
– ​myśli samobójcze, omamy;
– ​napady leku, halucynacje;
– ​nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

​Gdzie szukać pomocy:

800 060 800 Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego
116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
800 100 100 Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
800 12 12 12 Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka.

Warto również przeczytać: Uwaga na oszustów podszywających się pod ZUS!




ŹRÓDŁOKPP Ostrów
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy. Dodaj swój....
Inline Feedbacks
View all comments