Związek Banków Polskich, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komenda Główna Policji ostrzegają przed coraz popularniejszą metodą działania oszustów.

Jedną z metod, której coraz częściej używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność to prośba o wpłatę wysłana przez konto w mediach społecznościowych. Prośba o kod może jednak pochodzić ze skradzionego konta społecznościowego.

Jak to wygląda? Klientka banku przeczytała mocno intrygujący post w mediach społecznościowych. Od razu chciała wiedzieć, jak i czy może pomóc. Chciała poznać szczegóły zawarte w linku. Po kliknięciu musiała się ponownie zalogować do konta na mediach społecznościowych, bo nagranie było tylko dla osób pełnoletnich. Ofiara, zmanipulowana przez oszusta loguje się ponownie na swoim profilu, mimo że już jest zalogowana. W ten sposób ujawnia swój login i hasło do profilu. Oszust podszywa się pod nią wysyłając prośbę o kod do wpłaty do innych znajomych wymienionych w profilu.

Pamiętajmy! Takie posty często pojawiają się na niemoderowanych grupach w mediach społecznościowych oraz na kontach osób, które zostały już przejęte przez przestępców.

Dlatego też pamiętajmy, że jeśli ktokolwiek prosi o kod do wypłaty pieniędzy za pośrednictwem portalu społecznościowego, zadzwoń i upewnij się, czy ta osoba faktycznie potrzebuje Twojej pomocy. Nigdy nikomu też nie podawaj kodu do wypłaty pieniędzy.